Musik i spel

Om du funderar över kända musikteman inom spel, kanske du först av allt tänker på musiken i Super Mario Bros, Legend of Zelda eller Tetris. De har några av de mest kända musikspåren inom de närmaste decennierna. Men spelmusiken förändras ständigt och blir allt mer avancerad, och kan nu i vissa fall skapas av spelaren själv.

För att kunna höra musiken med bästa möjliga kvalitet kan du investera i en gaminglaptop med ett bra grafikkort. Bärbara datorer har fördelen att du kan ta med dig dina spel överallt, så att du kan spela på semestern, när du reser och hälsar på vänner eller är på väg till och från jobbet. Många tänker på grafiken när de köper en speldator, men ljudet är också viktigt för att få en bra helhetsupplevelse.

Musik kontrollerar känslor

Med musik är det enkelt att manipulera känslor, som människor svarar vi inom några få sekunder på en vacker melodi. Musik är också ett bra verktyg för att skapa en känslomässig tonalitet i filmer och spel. När du spelar är du ännu mer involverad i den fiktiva världen är när du tittar på film, då du har möjlighet att styra berättelsen och gå runt i världen som spelet innehåller. Att hitta rätt musik är en viktig del i spelutvecklingen. Skräckspel kan skapa en atmosfär som i sig gör dig vettskrämd och förhöjer din känslighet för vad som kan vänta runt nästa krök i spelet.

Atmosfäriska ljudbilder används inte bara inom skräckspel, det är också vanligt inom actionspel och “first person shooters”, som spelet Doom. Här möts du av kaos och konstant rörelse medan du slåss mot demoner och bossar. Att Doom blivit så framgångsrikt beror på dess soundtrack, vars upphovsman är Mick Gordon. Hans melodier drar in dig i spelet och skapar en effektiv adrenalinkick, medan demonerna jagar dig och du springer för livet. Ett annat välkänt actionspel är Grand Theft Auto. Det har en stor mängd radiostationer i spelet som spelaren kan välja mellan medan hen kör bil. Andra spel som Saints Row 2 har imiterat detta, med flera radiostationer i bilradion men också möjligheten att som spelare skapa blandband med olika låtar från spelet.

Meditativ resa med musik

Nicklas Nygren är en erfaren spelutvecklare som har gjort experimentella och egensinniga spel med en låg budget i 20 års tid. Hans senaste skapelse heter Ynglet och är en musikalisk och meditativ resa där du är en organism som i långsam takt tar dig från en abstrakt form till nästa. Du är en rymddelfin och befinner dig i en tvådimensionell värld som konstnären Sara Strandberg har ritat för hand.

Nicklas berättar hur Ynglet är en sorts abstrakt variant av naturen, där spelaren kan ta sig mellan olika blad, mikroorganismer och bubblor. Spelet är meditativt och kan även anpassas efter vilka behov användaren har. Målet är att locka till sig mer ovana spelare. I den enklaste svårighetsgraden är spelet lätt att klara, medan det blir mycket mer utmanande på den svåraste nivån. Spelet är byggt från grunden av Nicklas själv, och allt som spelaren gör förvandlas till musik. Melodier och noter väljs ut baserat på användarens beteende, vilket innebär att spelaren själv blir medkompositör.